fredag 17 april 2009

Enfrågepartier

Dagens dom i pirate bay-rättegången leder och har redan nu lett till ökade medlemssiffror för det svenska Piratpartiet och dess ungdomsförbund Ung Pirat. Jag har ett par bekanta som idag är i allra högsta grad aktiva där. Bra folk som tar kampen för framtiden. Jag är själv skapligt osäker på hur jag står i fildelningsfrågan. Jag vill nog i grund och botten att alla skal få sitt, att man skall få betalt för det arbete man som artist/konstnär/författare/etc lägger ner på sina verk. Samtidigt som det måste vara verket som stå i fokus, inte ersättningen för detta. Det måste gå att hitta en jämvikt. Jag tror att båda sidor i detta har en del att fundera på framöver. En del som man borde fundera på. Jag tror och hoppas på framtiden.

Den dom som fallit kommer som sagt leda till framgångar för Piratpartiet, något som jag tror kan leda till bra saker. Det är drivna människor, unga som inte är rädda för att stå upp för sin sak, en sak som jag tror är bra att kämpa för, i viss utsträckning. Jag kan tycka att Piratpartiet, de av dem jag träffat på, kan vara lite väl säregna. Vad jag inte gillar med dem, det är att de är ett så renodlat enfrågeparti. Jag hade haft mycket lättare att stödja dem om de haft en politik utöver vad som är relaterat till piratfrågorna om upphovsrätt, internetsäkerhet, fildelning och dylikt. Tittar man på deras hemsida är man där väldigt tydlig med att man bara spelar med i de övriga frågorna, något jag tror att man tappar en del mark på, man tappar lite i seriositet om jag får uttrycka min mening.

Oavsett min mening om enfrågepartier, vilka jag hyser en lagom stor avsky mot, så är det samtidigt bra att frågan kommer upp till ytan på ett annat sätt än vad det kanske gjort om det varit del av ett större partiprogram, så inte allt är illa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar